מחלות חניכיים הן מצב בו שטח החניכיים האוחז בשיניים הולך ומצטמצם כך שאחיזת החניכיים בשיניים נחלשת ומתרופפת. לשן ממוצעת יש כ 13 – 15 מ"מ של חניכיים התומכות בה, כאשר מחלת חניכיים מתקדמת יכולה להרוס עד כ – 10 מ"מ מתמיכה זו ולהפוך את השן לניידת וכואבת עד אשר נדרש לעקור אותה. מחלת חניכיים מוגדרת כמחלה ״שקטה״ מאחר שהיא מתפתחת ללא סימפטומים בולטים בשלביה הראשונים, מה שמקשה על אבחון נכון ומהיר. בנוסף, מחלת חניכיים היא מצב בלתי הפיך, לאחר שהחלה אין אפשרות לרופא להחזיר את הגלגל לאחור אלא רק להפסיק את הנזק הנגרם ולמנוע את התקדמות המחלה. מחלות חניכיים נגרמות מחיידקים אשר נצמדים לפני השטח של שורש השן (החלק של השן בתוך לחניכיים) ומפרישים רעלנים שגורמים לחניכיים ״לברוח״ מהשן ולהפסיק לאחוז בה.

ישנם שני סוגים עיקריים של מחלות חניכיים:

1. – Gingivitis מחלת חניכיים התחלתית ומאד נפוצה. מתאפיינת בחניכיים אדומות ונפוחות, דימום בזמן הצחצוח.
  2.  –  Periodontitisמחלת חניכיים בשלב מתקדם בו נוצר כיס פריודונטלי ונוצרת הפרדה בין החניכיים לשורש השן. מתאפיינת  בחניכיים אדומות ונפוחות, דימום בצחצוח, כיס פריודונטי, תזוזות בשן.

איך נוצרות בעיות חניכיים?

תחזוקה לא נכונה של הפה והשיניים מובילה לריבוי אבנית בחלל הפה וסביב השיניים, אשר משמשת מצע נוח להצטברות חיידקים ולרעלנים שמתחברים אליה ובמשך הזמן גורמים לגירויים ולדלקות. בדרך כלל אנשים המקפידים על היגיינה אוראלית גבוהה יסבלו פחות מדלקות חניכיים ומהתפתחות עששת. אך יחד עם זאת, ישנם מצבים רבים בהם חלה נסיגה של חיבור החניכיים לשיניים וכתוצאה מכך נוצר כיס בין החניכיים לשיניים, אשר לא מאפשר צחצוח יעיל ובכך נותרים חיידקים בעומק הכיס הגורמים לבעיות שונות ולהתפתחות דלקות.

שני גורמים נוספים משפיעים על התפתחות בעיות חניכיים ואינם ניתנים לשינוי: הגנטיקה של האדם אשר משפיעה על יכולתו של הגוף להתגונן כראוי מפני חיידקים והרכב הרוק – לאנשים בעלי רוק בסיסי יש נטייה גדולה יותר לפתח אבנית ובעיות חניכיים ואילו בעלי רוק חומצי עלולים לפתח בקלות עששת וחורים בשיניים.

איך מטפלים בבעיות חניכיים?

מבצעים טיפול שיננית אשר מסירה את האבנית מחלל הפה באופן יסודי ובכך מונעת הצטברות של חיידקים ורעלנים בפה, ביצוע שטיפות פה מידי יום ובמצבים של דלקת חניכיים חריפה יתכן שילוב של אנטיביוטיקה וניתוח כירורגי.

איך ניתן למנוע בעיות חניכיים?

ביקורות קבועות אצל רופא השיניים והשיננית
הקפדה על ביקורים קבועים אחת ל 3-4 חודשים אצל שיננית לניקוי השיניים בהתאם להמלצת הרופא. והקפדה על ביקורים אצל רופא השיניים אחת לחצי שנה, תאפשר אבחנה מהירה במקרה של התפתחות דלקת ראשונית ובטרם נגרם נזק משמעותי ובלתי הפיך.

צחצוח שיניים אפקטיבי
הקפדה על צחצוח שיניים פעמיים ביום למשך 2-3 דקות על מנת להסיר את רובד החיידקים וכדי למנוע הצטברות אבנית. צחצוח אפקטיבי מתבצע על השיניים וגם על החניכיים בתנועות סיבוביות, ללא הפעלת כוח ובאמצעות מברשת שיניים רכה בעלת ראש קטן אשר מאפשר להגיע לכול נקודה בפה. כמו כן, חשוב להקפיד להחליף מברשת שיניים אחת לשלושה חודשים או קודם לכן בהתאם למצב הסיבים של המברשת.

שימוש קבוע בחוט דנטלי
חשוב להשתמש בחוט דנטלי אחת ליום עם סיום הצחצוח בלילה על מנת להסיר באופן מושלם את שאריות המזון הנכלאות בין השיניים וכדי למקסם את פעולת צחצוח השיניים.

הקשר בין בעיות חניכיים למחלות קשות

ממחקרים רפואיים עולה כי קיים קשר ברור בין מחלות חניכיים ומחלות סיסטמיות אחרות כמו סוכרת, טרשת עורקים, אלצהיימר, אימפוטנציה ומחלות לב. הסיבה לכך -החיידקים אשר גורמים למחלות חניכיים משחררים רעלנים שגורמים לנסיגת חניכיים ולספיגת העצם. במצב של דלקת בגוף מתרחשת נפיחות מקומית כתוצאה מהתפתחות כלי דם שתפקידם להעביר תאים של המערכת החיסונית על מנת לרפא את הדלקת, אך אל אותם כלי דם עלולים לחדור רעלנים של הדלקת ולנדוד לאיברים אחרים בגוף ולחולל בהם מחלות.

באוניברסיטת CASE WESTERN RESERVE תואר מקרה של מוות עובר כתוצאה מדלקת חניכיים של האם. בעובר שמת כתוצאה מדלקת במערכת הנשימה, נמצאו אותם החיידקים שנמצאו בחניכיים של אמו.

10 טיפים לזיהוי עצמי של מחלת חניכיים:
  • דימום – הכוונה לדימום מהחניכיים בזמן צחצוח שיניים או בזמן אכילת מאכלים קשים כמו תפוח או בזמן צריכת שתייה חמה.
  • גירוד – מצב בו מרגישים את החניכיים מגרדות ומציקות ללא סיבה ברורה.
  • נפיחות בחניכיים – מצב בו החניכיים מעובות או נפוחות יתר על המידה.
  • ניידות – תזוזות בשיניים, החל מתזוזה קלה ועד לניידות מרובה.
  • ריח רע מהפה – מצב זה מעיד על בעיה ברקמות הרכות בפה בעיקר בחניכיים.
  • שיניים ארוכות – מצב בו השיניים נעשות ארוכות יותר בפרט כשרואים שהחלק הפנימי של השיניים הופך לצהוב יותר מצבע השן הכללי.
  • אבנית מרובה – ניתן לראות את האבנית בכל הפה אך בפרט באזור הקדמי התחתון ובצד הלשון.
  • קושי בלעיסת מזון קשה – הימנעות מלעיסת מזון בצד מסוים עקב רגישות וכאבים.
  • הפרשה מהחניכיים – כשמפעילים לחץ על אזור החניכיים הקרוב לשן, משתחררת הפרשה מהחניכיים.
  • כליאת שאריות מזון – שאריות מזון אשר נכלאות בין השיניים בכול פעם שאוכלים מזון מוצק.
  • מרווחים בין השיניים – מעיד על נסיגת חניכיים.

מרפאת השיניים ׳מאלו קליניק׳ רמת השרון בהובלתו של ד״ר ערן פרמון מצוידת במכשור הטכנולוגי המתקדם ביותר בעולם, המאפשר אבחון מוקדם של בעיות בחלל הפה וטיפול ברמה הגבוהה ביותר